De eerste weken in rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Ilse Lauwerijssen - WaarBenJij.nu De eerste weken in rangala - Reisverslag uit Rangala, Kenia van Ilse Lauwerijssen - WaarBenJij.nu

De eerste weken in rangala

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Oktober 2014 | Kenia, Rangala

Hallo allemaal,

Dit zijn mijn eerste weken in rangala en wat een verschil tussen de stad en het platteland. Inplaats van een zwembad koeien en kippen in de tuin. En overal spelende kindjes.

20 oktober

Vandaag meegeholpen op het babyhome. Omdat het een vakantiedag was en ik dus niks kon doen op de equator. Ik heb bij de kindjes van 3 tot 4 jaar. Eerst de kindjes gewassen en aangekleed. En daarna met de kindjes gespeeld. Maar toen werd ik in een kamer gezet met alle kinderen zonder speelgoed of iets. Een grote gaos in die kamer maar ik spreek Swahilli en de kindjes geen Engels dus kon er niks van zeggen. Dus toen na de pauze naar een andere afdeling gegaan. Daar heb ik de babytjes eten gegeven en S middags even rustig aan gedaan. En s avonds pannenkoeken gegeten. Toen lekker optijd naar bed gegaan.

21 oktober

Vandaag zou ik om 9 uur met Consolata en Helma naar the equator gaan maarjaa je weet hoe dat gaat hier. 9 uur werd al gauw 10 uur. Toen met de matatu naar mijn nieuwe stage plek gegaan. Daar een rondleiding gekregen. Wat een mooie grote school is dat zeg! En hele aardige collega's. Na de rondleiding contract laten tekenen. En toen gingen Helma en Consolata naar huis en ben ik gebleven. En heb ik overal rond gekeken en even met de kindjes gespeeld en toen was het weer tijd. Dus weer met de matatu naar huis. En gegeten en vroeg gaan slapen.

22, 23 en 24 oktober.

Deze dagen was ik ziek en had ik een keelontsteking en een soort griep dus even uitgerust.

25 oktober

Vandaag ging het weer wat beter en zijn we naar Mumias gegaan. Naar vrienden van Helma en Hankees en zijn we lekker naar het zwembad gegaan  met daarbij een golfbaan.  Dus lekker heel de dag aan het zwembad gelegen. S avonds typisch keniaans gegeten. En toen bij hun in een huis blijven slapen.

26 oktober

Vandaag lekker rustig aan  gedaan en een beetje geinternet en mijn verslagen bij gewerkt. En s middag weer terug naar Rangala gegaan. S avonds heb ik hutspot met zelfgemaakte appelmoes gemaakt. En lekker vroeg gaan slapen was een vermoeiend weekend.

27 oktober

Vandaag mijn eerste echte stagedag gehad. Eerst heb ik gekeken hoe de vlag werd gehesen daarna zijn we met zijn alle liedjes gaan zingen en hebben we gebeden. Toen ben ik mee gegaan met 1 van de leraren en heb ik samen met haar les gegeven over de letters van het alfabet.  Na de pauze heb ik in een andere klas les gegeven over de kleuren. In de middagpauze heb ik ugali geproefd.  Was niet vies maar zou het zelf nooit maken. Daarna mee gegaan naar de handwerkklassen daar heb ik een beetje gekeken wat ze daar doen. Om 3 uur heb ik gekeken en meegeholpen met wassen en aankleden van de kinderen. Daarna nog even gekletst met mijn collega's. Om 5 uur naar huis in de matatu met hele erge regen en onweer. Dus maar even met Dorien geschuild bij een vriendin van haar en warme chocolademelk gedronken. Om 6 uur was ik thuis daarna lekker gegeten
.
28 oktober

Vandaag zijn we weer begonnen met liedjes zingen en bidden. Daarna ben ik met een leraar meegegaan naar de klas met de oudste leerlingen. Daar heb ik rekenles gegeven. En een op een met een meisje cijfers en letters geschreven omdat ze dit niet kon. Daarna ben ik even bij het naaiatelier geweest en bij het houtwerk. Daarna geluncht. S' middags onder de boom gezeten en met de jongere kindjes gespeeld. Daarna met Dorien en Francis wat gaan drinken in ugundia. Was een leuke dag!

29 oktober

Vandaag eerst weer gezongen en gebeden. Daarna kwam het schoolhoofd vertellen dat op 6 november de laatste schooldag is. Dus op 7 november gaan alle kinderen naar huis. Daarna ben ik mee gegaan naar de klas en heb ik gepuzzeld met de kindjes. Na de pauze ben ik mee gegaan naar de oudste leerlingen daar heb ik een student weer geholpen met het schrijven van letters en cijfers. Daarna heb ik meegekeken bij de kleermakers en bij het houtwerk. Toen geluncht. Daarna met Dorien naar de schoolboerderij gaan kijken. En om half 4 naar huis gegaan.  Toen even bij het babyhome geholpen. Was een leuke dag!

30 oktober

Vandaag eerst bij de kinderen gespeeld met het laagste niveau. Was heel
leuk omdat ik moest communiceren met mijn lichaamstaal. Dit komt omdat de kinderen niet of nauwelijks spreken en geluidjes maken. Ook verstaan ze geen Engels en sommige snappen Swahilli ook niet. Heb met ze gedanst en  buiten gespeeld. De kinderen vragen veel aandacht en knuffelen graag. Daarna kwamen de visitors dit waren 2 girlsschools ze kwamen voor een bijeenkomst voor vrouwen.  Ik vond dit een heel goed initiatief ze kwamen onderandere de vrouwen/meiden vertellen dat ze niet minder zijn dan mannen. Omdat vrouwen hier vaak worden onderdrukt door mannen worden ze gestimuleerd om voor zichzelf op te komen. Ze vroegen of ik een stukje wilde vertellen over het verschil tussen man en vrouw in Nederland. Dat heb ik gedaan en ze konden hun oren niet geloven. Daarna  gingen ze vertellen  over de rubycup ik had hier al wel eens over gehoord in Nederland maar nooit gezien. Een rubycup is een soort tampon maar dan herbruikbaar voor 10 jaar. Dit is een soort rubber kommetje dat het bloed opvangt 6 uur daarna gooi je het leeg en maak je het schoon en breng je het weer opnieuw in. Na deze uitleg kreeg elke leerling een rubycup dit spaart geld uit omdat elk pakje always of ob ongeveer 100 chilling kost. Dit is veel geld voor keniaanse begrippen. Een super initiatief dus! En om half 4 naar huis gegaan in een overvolle matatu ongeveer 25 mensen zaten er in terwijl er maar 12 stoelen zijn. Maar met een beetje proppen past het altijd was blij dat ik er weer uit was. En gelukkig net voor de onweer thuis was.

31 oktober

Vandaag eerst al mijn was gedaan. Daarna mijnog koffers ingepakt en om 12 uur de bus gepakte naar kisumu met Mette en Tessa om 2 uur kwamen we aan in kisumu toen lekker geluncht bij java house. Daara even boodschappen gedaan en uitgerust van reis. En vanavond lekker uiteten bij the greengarden.

Dit was weer een van mijn verslagen en wat gaat de tijd snel. Over 29 dagen is het zoverecht en vertrekken we weer naar het koude kikkerlandje terug. Maar eerstong even genieten van het mooie land. En de mooie mensen die hier leven!

Groetjes uit het prachtige Kenia!

Xxxx ilse

  • 31 Oktober 2014 - 16:13

    Kim :

    Ik lees dat je het goed naar je zin hebt. Veel plezier nog. Ik hoop dat ik je snel weer zie.
    groetjes van je allerliefste nichtje

  • 05 November 2014 - 12:03

    Bets:

    Hallo Ilse,
    Wat een belevenissen daar. ik lees je verslagen met veel plezier. kijk eens hoe snel de tijd toch gaat . Geniet er nog van en tot over een paar weken, de geiten missen je hier ha ha. o en de vissen ook .
    Groetjes Cor en Bets.

  • 05 November 2014 - 12:03

    Bets:

    Hallo Ilse,
    Wat een belevenissen daar. ik lees je verslagen met veel plezier. kijk eens hoe snel de tijd toch gaat . Geniet er nog van en tot over een paar weken, de geiten missen je hier ha ha. o en de vissen ook .
    Groetjes Cor en Bets.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ilse

Actief sinds 17 Aug. 2014
Verslag gelezen: 1880
Totaal aantal bezoekers 8452

Voorgaande reizen:

01 September 2014 - 28 November 2014

Kenia

Landen bezocht: