Massai Mara wat was je mooi!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ilse Lauwerijssen - WaarBenJij.nu Massai Mara wat was je mooi!! - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Ilse Lauwerijssen - WaarBenJij.nu

Massai Mara wat was je mooi!!

Blijf op de hoogte en volg Ilse

31 Oktober 2014 | Kenia, Kisumu

Hallo allemaal,

Na lang niet geschreven te hebben omdat het Internet te slecht was komen hier mijn verhalen.

12 oktober

Vandaag zijn we vertrokken naar de massai mara. Na een paar uur gereden te hebben op goede wegen kwamen we op een hele slechte weg uit die ons naar de massai leide. Het was een lange reis maar uiteindelijk kwamen we aan bij de massai mara. En wat is dat een mooi gebied! Niet normaal hoe groot dat landschap is vol natuur en mooie dieren. Toen we bij de ingang aankwamen kwamen we gelijk 3 giraffen tegen en ze waren heel dichtbij. Toen we doorreden zagen we zebra's en gnoe's en toen we verder doorreden een buffel en een groep olifanten  dus we hadden al gelijk 2 van de big 5 gezien. Het was ook nog de tijd van de trek van de gnoe's dus er waren miljoenen gnoe's over heel het landschap te zien. Toen we aankwamen in het prachtige hotel kregen we een welkoms drankje. Daarna snel de koffers uitgepakt en heerlijk geluncht. En na de lunch lekker gezwommen en samen met Xanne een lekkere cocktail gedronken. Om 4 uur zijn we weer vertrokken voor een game drive. Toen hebben we weer heel veel dieren gezien onderandere de leeuw van ver af dus in 1 dag al 3 van de big 5 gezien. Ook hebben we krokodillen en nijlpaarden in het meer gezien. En struisvogels op een berg.  En als afsluiter een prachtige zonsondergang. Daarna snel terug en heerlijk gegeten in het hotel. Daarna de foto's van de dag op mijn tablet gezet en lekker gaan slapen na een vermoeiende dag.

13 oktober

Vandaag hebben we lekker uitgeslapen en ontbeten en om 10 uur zijn we gestart met een mooie game drive. Het begon al goed met prachtige leeuwen met hun jongen die lagen uit te buiken na een goede vangst. Ze waren best dichtbij heel gaaf om te zien. En een hyena van heel dichtbij gezien. Daarna nog rond gereden en heel veel andere mooie beesten gezien. En een massai stam bekeken. Eerst moesten we in een kring gaan zitten en gingen ze van alles vertellen over hoe ze daar  leefden. En wij moesten allemaal 1 vraag stellen als je dit niet deed moest je koeienbloed drinken. Daarna gingen eerst de mannen voor ons dansen en zingen. De mannen springen zo hoog ze kunnen, wie het hoogst springt heeft de meeste vrouwen.  Maar je moet ook genoeg koeien hebben om aan je schoonfamilie te geven en voor elke vrouw een appartement huis. Daarna gingen we naar de vrouwen kijken die zongen en dansten en we moesten  er tussen staan en kregen kettingen om. Toen de rondleiding klaar was gingen we naar de markt en daar kon je massai spullen kopen. En ik heb een ketting gekocht. Daarna gingen we lunchen naast het meer. Waar de nijlpaarden lagen heel gaaf om te zien. In de middag ook nog heel veel beesten gezien met als afsluiter de chita met 3 jongen. En s avonds lekker gegeten en in het turksstoombad en in de sauna gezeten.

14 oktober

Vandaag hebben we s ' ochtends vroeg een game drive gedaan van 7 tot 9. We hebben een grote kudde olifanten van heel dichtbij en ook nog een mooie mannetjes leeuw die lag te zonnen. Daarna zijn we gaan ontbijten. En hebben we de foto's op de tablet gezet. En toen lekker aan het zwembad gelegen. Tot lunchtijd toen lekker geluncht en daarna nog een game drive gedaan van 4 tot 7 toen hebben we leeuwen gezien die een prooi hadden gevangen en het aan het opeten waren. En 2 grote chita's daarna ging het heel hard onweren dus zijn we terug gegaan. En zijn mette en ik nog lekker in de sauna en het turksstoombad gegaan. Daarna lekker gegeten en mijn spullen ingepakt en vroeg gaan slapen.

15 oktober

Vandaag zijn we om 8 uur opgestaan en hebben we voor de laatste keer ontbeten in het hotel. Daarna hebben we foto's gemaakt van het hotel en met de T-shirts die we van xanne s vader gesponsord hebben gekregen. Daarna zijn we vertrokken onze laatste game drive was te gek! We hebben leeuwen, chita's en een neushoorn gezien dus we hebben 4 dieren van de big 5 gezien en de chita wat ook heel mooi was. We hebben alleen de luipaard niet gezien. Daarna zijn we vertrokken naar de thee plantages na ongeveer 4 uur rijden kwamen we daar aan omdat we nog een half uur of iets in de file hadden gestaan omdat de weg opgebroken lag. Toen eerst geluncht en daarna door naar de plantages was heel mooi. En heel erg groen. Eerst hebben we gezien hoe ze de thee plukten en daarna hoe het verwerkt werd. Daarna om 5 uur weer naar kisumu gereden en om 7 uur waren we thuis. Maar toen was de stroom uit. Dus nog even bij Helma en Hankees gezeten en daarna lekker gaan slapen.

16 oktober

Vandaag eerst lekker uitgeslapen en daarna met de meiden naar de massai markt geweest en leuke dingen gekocht. Daarna naar de nakumatt om eten te halen. En toen naar het java house en lekker geluncht. Voor de laatste keer met zijn vieren. En s avonds gegeten en daarna lekker gaan slapen.

17 oktober

Vandaag weer lekker uitgeslapen.  Daarna even lekker rustig aan gedaan.
S middags lekker geluncht op de rooftop met Mette was heel gezellig. Daarna kwam Sara met haar baby en haar moeder. Dus lekker gezellig gekletst.  En s avonds zijn we uiteten gegaan voor de laatste keer bij the greengarden met Xanne. Daarna lekker gaan slapen.

18 oktober

Vandaag mijn koffers ingepakt en daarna afscheid genomen van de werknemers van het compaund met taart en sap en we hebben solar lampen gegeven. Daarna op naar het java house voor het afscheid van Xanne. Na het java house zijn we naar het vliegveld gereden met de tuktuks. Toen Xanne uitgezwaaid. Daarna de boodschappen enzo gedaan en terug naar panda's en even uitgerust. Daarna lekker uiteten gegaan bij the rooftop en daar gebleven en gepraat met andere Nederlandse studenten was heel leuk.

19 oktober

Vandaag de laatste spullen ingepakt en om 11 uur richting rangala gereden. Even bij de evenaar gestopt en foto's gemaakt. Daarna weer door gereden en we kwamen ongeveer om half 2 aan. Toen hebben we van de zuster een rondleiding gehad door het babyhome. En wat is dit een verschil met mama ngina. Heel netjes en verzorgd en elke baby heeft een luier aan. En de babytjes zien er super uit! Na de rondleiding geluncht met alle collega's. Toen alle spullen uitgepakt en lekker rustig aangedaan. En s' avonds spaghetti carbonara gekookt.

Zo dit waren de belevenissen van de massai mara en de laatste dagen in kisumu.

Groetjes uit het zonnige Kenia

Xxxx ilse